Αρχική
εγγραφή NewsLetter | χορηγία
Πρώτη ΣελίδαΑποτύπωμαΦιλικές ΙστοσελίδεςΕπικοινωνία

Υπόκλιση στο Αηδόνι του Αττίκ

 

Θερμό χειροκρότημα στους συντελεστές ή... νοερή υπόκλιση στο ‘Αηδόνι του Αττίκ’; Σε κάθε περίπτωση, το να παρακολουθήσεις την εξαιρετική παράσταση του ΕΚΣΤΑΝ ‘Δανάη’, αφιερωμένη στη Δανάη Στρατηγοπούλου, που παίζεται εδώ κάθε Κυριακή -υπό την αιγίδα της Πρεσβείας της Χιλής- με την Κατερίνα Βαρδακαστάνη στον ομώνυμο και… άκρως απαιτητικό ρόλο, συνδυάζει και τα δυο.

 

Το έργο του Γρηγόρη Χαλιακόπουλου ‘Δανάη’ που έκανε πρόσφατα πρεμιέρα στον πολυχώρο Εκστάν, τιμώντας, μάλιστα , το ίδιο βράδυ την κόρη της Δανάης Στρατηγοπούλου, επιτυχημένη τραγουδίστρια Λήδα Χαλκιαδάκη για την προσφορά της στο ποιοτικό ελληνικό τραγούδι, και αναφέρεται στη ζωή της δυναμικής γυναίκας που χάραξε την εποχή της ως τραγουδίστρια, μουσικός, συγγραφέας, ποιήτρια, μεταφράστρια, δημοσιογράφος και αγωνίστρια για την ελευθερία του λαού, δεν αποτελεί βιογραφία. Στην ουσία προβάλλει ξεχωριστές πτυχές από την πολυκύμαντη ζωή της μοναδικής και ανεπανάληπτης προσωπικότητας.

Η παράσταση που πραγματοποιείται με αφορμή τα 20 χρόνια από την απονομή σε κείνη του παρασήμου “Orden – Libertador O΄ Higgins” της Δημοκρατίας της Χιλής (Ήταν 07 Μαΐου του 1998 όταν της απονεμήθηκε από την Πρεσβεία της Χιλής, για τη μεγάλη προσφορά της στη σύσφιξη των σχέσεων μεταξύ των δύο χωρών, της Ελλάδας και της Χιλής), είναι πραγματικός άθλος για όλους τους συντελεστές. Όπως αναφέρει ο συγγραφέας του έργου: ‘Τη Δανάη τη γνώρισα αρχές του 1990. Τα συναισθήματά μου όταν την αντίκρισα για πρώτη φορά, ήταν θαυμασμός, εκτίμηση και μια κεραυνοβόλα αγάπη γι’ αυτήν, εξαιτίας της ανθρώπινης πλευράς της και κυρίως της σεμνότητάς της. Η Δανάη Στρατηγοπούλου δεν υπήρξε μόνο η σπουδαία τραγουδίστρια που άφησε εποχή, αλλά και η δυνατή αγωνίστρια που κινδύνεψε πολλές φορές για την ελευθερία του λαού μας. Θυμάμαι να μου λέει, όταν συζητούσαμε με φίλους στη Ραφήνα, ότι δεν επιθυμούσε να την αναφέρουν άλλο ως «τραγουδίστρια» αλλά ως «συγγραφέα». γιατί έτσι πλέον ένιωθε. Ως επί το πλείστον την ενδιέφεραν τα πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα, η δε κρίση της ήταν πάντοτε σαφής, τεκμηριωμένη και αψεγάδιαστη. Αισθάνομαι ευλογημένος που είχα την τιμή να τη γνωρίσω και κυρίως γιατί διδάχτηκα πολλά απ’ την ελεύθερη και γενναία στάση της καθ’ όλη τη διάρκεια της ενδιαφέρουσας ζωής της. Σήμερα λοιπόν νιώθω ξεχωριστή συγκίνηση που το θεατρικό εγχείρημα «Δανάη» πραγματώνεται, ως ελάχιστη ένδειξη σεβασμού στη μνήμη της’.

Με τον σκηνοθέτη του Νίκο Χαζηπαππά να προσθέτει εδώ, μεταξύ άλλων: ‘Στόχος μου ήταν να δημιουργήσω μια μουσικοθεατρική όσμωση έτσι ώστε να αναδειχθούν τα κύρια στοιχεία της γυναίκας αυτής που, εκτός της καλλιτεχνικής της διαδρομής, έζησε και βίωσε καταστάσεις επικίνδυνες λόγω της ανθρωπιστικής και αλληλέγγυας δράσης της κατά την περίοδο της Κατοχής. Το ταξίδι μου μαζί της ήταν ξεχωριστό και οι εκπλήξεις συνεχόμενες, καθώς μέσα από τη ζωή της αναδύονταν πράγματα που ενδυνάμωναν την αναγκαιότητα μιας συνθετικής διαδικασίας. Μια ισχυρή προσωπικότητα που προσπάθησα σκηνοθετικά να απεικονίσω όσο το δυνατόν το ελεύθερο πνεύμα της’.

Η Δανάη, όπως ίσως είναι γνωστό, πέρασε τα παιδικά της χρόνια στη Γαλλία. Γράφτηκε στο Πανεπιστήμιο για να σπουδάσει οικονομικά και πολιτικές επιστήμες, τελικά όμως την κέρδισε η μουσική. Από νωρίς ασχολήθηκε με το ελαφρό τραγούδι, ενώ σπούδασε ορθοφωνία και φωνητική μουσική. Το 1935 ο Αττίκ την επέλεξε για τραγουδίστρια σε μια περιοδεία του στην Αίγυπτο και από τότε η συνεργασία της αυτή με τον ξακουστό καλλιτέχνη της άνοιξε τα φτερά για να γράψει ιστορία .

Είχε την τύχη να τραγουδήσει, εκτός από τραγούδια του Αττίκ, κομμάτια των Χρήστου Χαιρόπουλου, Μιχάλη Σουγιούλ, Κώστα Γιαννίδη, Τάκη Μωράκη, Γιώργου Μουζάκη, Μίμη Πλέσσα, Πάνου Βισβάρδη και άλλων εξαίσιων μουσικών και στιχουργών.

Την περίοδο της Κατοχής εντάχθηκε στο ΕΑΜ και ανέπτυξε έντονη αντιστασιακή δράση, που την οδήγησε στις φυλακές Αβέρωφ. Έκρυβε αγωνιστές, βοηθούσε διωκόμενους συναγωνιστές της, οργάνωνε συσσίτια στα πλαίσια της αλληλεγγύης και τραγουδούσε στα νοσοκομεία.

Κατά την περίοδο της δικτατορίας έζησε στη Χιλή, όπου δίδαξε ως καθηγήτρια φωνητικής στο Ωδείο και καθηγήτρια της ελληνικής λαογραφίας στο Πανεπιστήμιο του Σαντιάγο. Σημαντικό σταθμό στη ζωή της αποτέλεσε η γνωριμία της με τον σπουδαίο Χιλιανό ποιητή Πάμπλο Νερούδα, του οποίου μετέφρασε στα ελληνικά το κορυφαίο έργο του «Κάντο Χενεράλ». Από το γάμο της με τον Γιώργο Χαλκιαδάκη γεννήθηκε μία κόρη, η γνωστή τραγουδίστρια Λήδα Χαλκιαδάκη.

Η Κατερίνα Βαρδακαστάνη που γίνεται εδώ ένα με ‘Το αηδόνι του Αττίκ’, για το οποίο ο διάσημος συνθέτης της ‘Μάντρας’ έλεγε πως ‘Με κιθάρα να τα λέει η Δανάη και κάθε πέτρα να πονάει’, αναφερόμενη στην τιμή που της γίνεται με αυτόν το ρόλο, λέει: ‘Έχω μεγαλώσει με τα τραγούδια της, τη μουσική της και τη μοναδική φωνή της. Ανέκαθεν είχα την επιθυμία να παίξω σε μια παράσταση σχετική με τη ζωή της και την καλλιτεχνική διαδρομή της. Όταν ο Γρηγόρης Χαλιακόπουλος μου μίλησε το 2017 για τη φιλία που είχε μαζί της, του εκμυστηρεύτηκα την επιθυμία μου. Αυτό ήταν! Το έργο γράφτηκε και η Δανάη πλέον αποτελούσε για μένα καθημερινή μου σκέψη και ενασχόληση. Κάθε τραγούδι και φράση της ενσωματώθηκε σ’ ολόκληρο το είναι μου. Πέρασα μέρες και νύχτες μαζί της, βίωσα μέσα από την ιστορία της τον πολιτικό, κοινωνικό και καλλιτεχνικό της χαρακτήρα, φροντίζοντας να μην προδώσω το στόχο μου. Η αφοσίωσή μου στη ζωή και το έργο της μου προσέδωσε διεισδυτικά χαρακτηριστικά να εισχωρήσω βαθιά στον εσώτερο εαυτό της. Και τότε διαπίστωσα με έκπληξη ότι η μεγάλη μας Δανάη δεν έκρυβε τίποτε από κανέναν. Ήταν σε κάθε περίπτωση ο πεντακάθαρος εαυτός της! Μια προσωπικότητα που πάντα θαύμαζα και αγαπούσα. Ήρθε η ώρα να τη ζήσω μέσα από μια παράσταση με την απόλυτη συναίσθηση ότι μόνο δέος και σεβασμό μπορεί να νιώθει ο καθένας μας μπροστά στο ανθρώπινο μεγαλείο της και το σπουδαίο μέγεθός της’.

Στο πιάνο της απαιτητικής αυτής μουσικοθεατρικής παράστασης βρίσκεται ο Κώστας Χαδούλης που, μεταξύ άλλων, διευκρινίζει για την καλλιτέχνιδα, συγγραφέα και μεταφράστρια: ‘Οι δυσκολίες είναι πράγματι μεγάλες για ένα τόσο σημαντικό τόλμημα, και γι’ αυτό όλη η προσπάθειά μας έγκειται στο να πλησιάσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο την προσωπικότητα και τη φυσιογνωμία αυτής της ξεχωριστής γυναίκας. Κάθε φορά που πατώ τα πλήκτρα του πιάνου για να συνοδεύσω την ερμηνεύτρια του έργου, αισθάνομαι να με κατακλύζει ο σεβασμός για την αξέχαστη τραγουδίστρια Δανάη’.

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Κυριακή, 21.00/ Εισιτήρια: 10 ευρώ (γενική είσοδος), 8 ευρώ (γκρουπ), 5 ευρώ (φοιτητές και άνεργοι).

Εκστάν: Καυτατζόγλου 5, Πατήσια, τηλ. επικοινωνίας - κρατήσεων: 213 0210339 – 6947970172/ e-mail: ekstanworld@gmail.com